
- holder til i Oslo og er organisert
som lokalakademi under distrikt Viken

hver uke i hele året startet desember 2001

med prosjekt:

Hver fredag kl.11-13. startet i 2022
og knyttet til hjemmesider:
Ukentlig kunngjøring samt uke-utsending av e-post

se link, og på FB


Sokrates her «sittende», men han stod. Platon lå, og Aristoteles gikk.
—
Mandagsmøter: legges ut etter mandagsmøtet (samme kveld siden neste tema er bestemt), se derfor lenken:


Sendes til filfortj@gmail.com og merk meldingen med Filosofisk allmenning

Du må nesten få mail for å vite hvor mandagskveldene er, da det kan variere (helt sentralt i Oslo)
Du kan gjerne komme i god tid,- kanskje en time før?
Møtene starter gjerne med en avtalt innledning som ofte er kort (10min)
- Samtale følger med ordstyrer
- Pause (10-15 min) etter en time
- Litt orientering om hva ellers i byen
- Tar valg av neste gangs tema etter forslag og håndsopprekking
- holder på til kl.20
Alle er velkomne til å delta og Gratis entré

Er et eget prosjekt som er utviklet de siste årene. Den forløper også hele året, på fredager 11-13. Det er ellers svært mye å si om dette, så det vil bli flere lenker. En hovedlenke er

(Begrep og navn)
Det er samtale det kommer an på og ikke lange kåserier/foredrag. Det er en ordstyrer, men holder seg mest i bakgrunnen. Det er opplegget som bestemmer ved at det alltid diskuteres en motsetninger eller antonymer til to språkelige uttrykk (idiomer) som er bestemt på forhånd. Begrep og motbegrep kaster lys på hverandre, slik at alt er i grunnen mulig å snakke om. Samtalene kan bevege seg om både ytre og indre ting alt ettersom hva deltagerne får seg til å si. Målet er å nå frem til begrepet og forståelsen av de enkelte begrepene (som hver er en er en kosmisk tanke). Med hittil stort dialekt og språkmangfold har også samtalene blitt interessante kulturutvekslinger.
Med et antall på 42 diametrale motsetninger er et helt opplegg og gjennomgang mulig å tilpasse regelmessige ukemøter gjennom året. Til nå er det mulig å bare komme å være flue på veggen, om noen vil ta en kikk. Mange av de faste deltagerne har blitt vandt med formen og det har blitt en inkluderende stemning.
Som først nevnt er det mye å si om dette prosjektet, hvor også alle kan delta. Velommen!

-Akademi betyr forøvrig skole- høyskole som igjen betyr «fritid» (-høy fritid!).

Derfor har vi aldri hatt noen ferie, og det er 52 mandagskvelder i året som er blitt brukt til samtale / diskusjon. Vi startet desember 2001. -Mange har vært innom en gang, flere to ganger, mange har kommet ofte, og noen kommer nesten hver gang.
-Vi er et allment forum, hvor det er bare å komme.
—
30.6.25: Nedover viser eksempler på temaer som har vært diskutert. Filosofisk forum har holdt på hver mandag siden 2001 sntralt i Oslo, og har derfor hatt mange temaer. Gamle temaer taes også opp igjen på nytt, da vi aldri kan snakke temaene helt ferdig og endelig. Temaene kan inspirere folk til å skrive og legge ut synspunkter på nett.
Fordelen med slike muntelige møter er at man kan tenke høyt og etterhvert bli kjent med andres forskjellige innfallsvinkler til det samme. Samtalen settes i forgrunnen fremfor den mer ideologiske debatten hvor det gjelder å vinne diskusjonen. Vi har også levd med at dette også iblandt skjer, slik temaer jo også til tider kan bli spisset. I llustrasjone som følger temavalget kan bli tittelbilder til temaet, eller former for kommentar til temaet:
Uke 51 15. desember 2025 kl. 18.00-20.00
Er det plass til den som prøver å være gjennomtenkt i dagens samfunn?
Bildekommentar:

—
Uke 50 8. desember 2025 kl. 18.00-20.00
Å kle noe, kan det dreie seg om mer enn antrekk og frisyre? Del 2
Innledning og samtale. Gratis entré
Hjertelig velkommen!
Bildekommentar:


–
Uke 48 24. november 2025 kl. 18.00
Filosofisk forum: Julebord i Kjøkken og bar, Youngstorget,
Venstres Hus, populært kalt «Keiva» i Møllergata 16

Uke 44 27. oktober 2025 kl. 18.00-20.00
Kan vi lære av lidelse?
Bildekommentar:

Bilde a149
–
Uke 43
Det overnaturlige, mystiske og magiske. Kan det forklares?
Bildekommentar:

uke 32
Hva er liv?
bildekommentar:

uke 31,30
Er vi alle avvikere? Del 1 og del 2
Bildekommentar:

a303
–
Uke 29 14. juli 2025
Hva er rettferdighet?
Billedkommentar:

Uke 27 30. juni 2025
Har staten moralsk kompass?

Uke 7 10. februar 2025
Sannhet og virkelighet
–
Uke 6 3. februar 2025
Uke 5. 27. januar 2025
Filosofisk forum kl. 18.00-20.00

Bilde aa660
Ønsker vi sannhet, virkelighet eller en tro? (Del2)
–
Ønsker vi sannhet, virkelighet eller en tro?
20.1.25

Maleri a315
Hvor går grensen mellom feighet og slemhet?
—

Egoismen i dagens verden
Mandag 30.desember24
Hva er det å være egoistisk som menneske?
Mandag 6. januar 25
–
Lille -Nyttårsaften 30. desember
Filosofisk forum kl.18 -20

Maleri aa691
Er penger roten til alt godt?
Lille juleaften
23. desember

Maleri a391
Juleperspektiver
Julen kan sees i forhold til årstiden og vintersolverv. Den har også et spenn i 12 netter ifra vår juleaften i Lukasevangeliet til Matteusevangeliets 6. januar. Derom to helt forskjellige beretninger og tidshistorikk. Hvilke perspektiver kan sees i dette når julevangeliene smeltes sammen, slik barnetroen ser den? Hadde eldre tider en dybdeforståelse vi har mistet når vi tenker eksempelvis på «Draumkvedet og Olav Åsteson» ? Kan en si jorden går en minirunde i romjulen hvor hver måned ellers i året har sin essens i hver av disse 12 dagene?
Det blir en fremleggelse av tydlige motsetninger, og kan vi via filosofiens hjelp komme til noe en kan være på bølgelengde med?
Det blir en lengre innledning og med samtale som følge.
—
Uke 49 og 50

Maleri a503
Er det ondskap som styrer verden?
del 1 og del 2
se også:

–
uke 48:


Uke 47
Kan noe lages eller skapes av intet? (for 3.gang!)
Folkeakademiet filosofisk forum
Mandag 18.november kl. 18.30-20.30
(samme som i 4. og 11. november)
Innledning og samtale

—
Mandag 4. november

Kan noe lages eller skapes av intet?
Innledning og samtale
—
lenk:

—
opp

Legg igjen en kommentar